Dissabte 2/07. 11.00
Espai La Rambla (Rambla Santa Mònica)
El veterà escriptor Joaquim Carbó (1932) és un dels més prolífics escriptors de la nostra literatura i una peça fonamental de la creació per a infants i joves. Membre fundador de la Revista Cavall Fort i del col·lectiu Ofèlia Dracs, sovint la seva obra per als més menuts ha ocultat una obra per a adults imprescindible i d’alt valor literari.
Als seus noranta anys, Carbó es mostra més lúcid que mai i acaba de publicar el llibre Sense futur (Destino), un text a mig camí entre el diari i l’assaig escrit durant la pandèmia. En aquesta ocasió, obrirà els actes de la Vila del Llibre en una conversa amb el periodista i escriptor Sebastià Bennasar.
Dissabte 2/07. 13.00
Espai La Rambla
Alfred Bosch és un dels escriptors més reconeguts del nostre país i, a més a més, ja fa molt temps que és veí de la Rambla. La passió per la història i l’aventura, així com per la ciutat de Barcelona, és una constant de les seves obres. En aquesta ocasió acaba de publicar El temple dels pobres.
El narrador, que va ser candidat a l’alcaldia de Barcelona i conseller del Govern de la Generalitat, repassarà l’entrellat d’aquesta darrera novel·la, però en la conversa amb la periodista Mònica Socias ens desvetllarà quins han estat els llibres de la seva vida.
Dissabte 2/07. 18.00
Espai La Rambla (Rambla Santa Mònica)
L’escriptora i professora de la Universitat de Barcelona, Anna Maria Villalonga, ens oferirà una conferència en la qual demostrarà la importància del teatre popular per a la literatura catalana i la seva vinculació amb la ciutat de Barcelona i amb la Rambla.
Partint de la base dels sainets que ha recuperat, Villalonga s’endinsarà en figures del teatre popular català, des d’Abdó Terrades fins a Josep Maria de Sagarra i amb el protagonisme absolut per a autors com Pitarra o Juli Vallmitjana. La conferència servirà per retre homenatge a l’extinta Llibreria Millà, que durant tants anys va vetllar per tenir el bo i el millor de la nostra producció teatral als seus prestatges.
Dissabte 2/07. 18.00
Museu Marítim
Rambles de la vida (Pagès Editors) és el cant espiritual que el diplomàtic i escriptor Manuel Montobbio escriu després de l’atemptat de la Rambla del 17 d’agost de 2017. Un cant interior que ens proposa un passeig per la vida i una meditació sobre el que significa la Rambla. Una afirmació de la vida davant la barbàrie terrorista.
L’acte constarà d’un recital del poema per part del seu autor, de la cantant Sílvia Comes, i de les privilegiades mans d’Ignasi Terraza al piano, així com d’un col·loqui posterior amb l’escriptora Carme Riera, el poeta Àlex Susanna i l’escriptor Àlex Broch.
Dissabte 2/7. 12.00
Espai Eduardo Mazo (Passatge Bacardí)
Eduardo Mazo ha estat un personatge singular de la Rambla durant els darrers 40 anys. Poeta de carrer, efígie icònica del passeig barceloní, la Rambla, Vila del Llibre l’homenatja dedicant-li l’espai de poesia, que durà el seu nom. S’inaugurarà amb la presència de Fermín Villar, president d’Amics de la Rambla, que recordarà el poeta de la Rambla i en llegirà uns versos.
Diumenge 3/07. 13.00
Espai Eduardo Mazo (Passatge Bacardí)
Viure a la Rambla no és viure en qualsevol carrer. Segurament una de les artèries urbanes més trepitjades del món ha impressionat escriptors estrangers tan famosos com Hans Christian Andersen, George Sand, García Lorca o Hemingway, per no parlar dels locals, com Josep Maria de Sagarra o Josep Pla. En parlarem amb dues escriptores que n’escriuen, a més, com a veïnes, Alicia Berlanga i Tona Pous. Moderarà la conversa la també escriptora Gemma Solsona.
Diumenge 3/07. 18.00
Espai Eduardo Mazo (Passatge Bacardí)
Després de viure a la Rambla durant gairebé 30 anys, Tona Pous pot afirmar amb rotunditat que ens podem enamorar d’un passeig i d’un pis. Conjunt de relats que transcorren del segle XIX al present en un escenari comú, el principal de la Rambla que assenyala el títol.
Diumenge 3/07. 19.00
Espai Eduardo Mazo (Passatge Bacardí)
La fascinació sobre la Barcelona de fa cent anys, la de principis de segle i la que entrava als anys 20, queda plasmada cíclicament en la narrativa contemporània. Descobrim la ciutat de fa un segle, agitada i bulliciosa, de la mà de Sergi Caparrós que ha escrit Sota de la mar salada (Rosa dels Vents). L’entrevistarà Lola Renau, editora.
Dissabte 2/7. 22.30
Tablao Cordobés (La Rambla, 35)
El Tablao Flamenco Cordobés incorpora dins el seu programa d’actes un recital del Romancero gitano de Federico García Lorca en homenatge al poeta granadí, gran enamorat de la Rambla.
Tablao Flamenco Cordobes és un escenari emblemàtic del flamenc a Catalunya i Espanya, a més de ser el tablao històric de Barcelona per excel·lència. Pel seu escenari han passat pràcticament totes les llegendes del flamenc des que va obrir les portes al 1970: Camarón de la Isla, Chocolate, Farruco, Manuela Carrasco, Fernanda i Bernarda, Eva la Yerbabuena, Miguel Poveda, Farruquito, Duquende o Mayte Martín, entre molts altres. Un espectacle que segueix garantint la presència dels millors artistes del panorama flamenc nit a nit.
Descompte especial del 20% (35€ en comptes del preu normal de 44€)
Recital poètic + espectacle flamenco i beguda de cortesia
Diumenge 3/7. 13.00
Bosc de les Fades
El Bosc de les Fades acull la Vila del Llibre amb una sorpresa literària. Una conversa sobre Hemingway i la seva literatura amb l’escriptor de cos present (si més no, la figura que es pot contemplar normalment al Museu de Cera que baixarà al bar amb motiu de la Vila del Llibre) i, qui vulgui, un daiquiri a la mà.
Entrada lliure | Preu especial del còctel per als participants: 6€
Diumenge 3/7. 21.00 | Palau Güell
El dramaturg i novel·lista Lluís Anton Baulenas ha creat un espectacle teatral que recorda en alguns moments el cabaret literari i que ens acosta d’una manera íntima i profunda al genial creador Boris Vian, pare de la patafísica, novel·lista trencador, provocador i armat d’una ingent dosi d’humor i a dia d’avui un dels principals referents culturals de la intel·lectualitat francesa i europea. Aquest canalla que va morir als 39 anys i que era a més a més un excel·lent músic de jazz que actuava molt sovint a les caves de Paris és la font d’inspiració d’un Baulenas que dialoga amb ell i que du la reflexió sobre la creació a un dels seus punts més àlgids.
Imprescindible reserva d’entrades a info@viladelllibre.cat
Des d’Amics de la Rambla, fa molt temps que reivindiquem la Rambla com un del dels grans espais de cultura de la ciutat de Barcelona i creiem que és imprescindible que la cultura torni a ser un dels elements definitoris principals d’aquest espai ciutadà privilegiat que tant estimem.
Per això la celebració de la primera Vila del Llibre que es fa a la ciutat és tan important i arriba en el millor moment possible. Just quan els ciutadans estan preparant-se per marxar de vacances i just quan la ciutat s’omple de visitants d’arreu del món, arriba un festival literari i un mercat editorial que pot unir-nos a tots plegats al voltant de la paraula i dels llibres. El nou turisme que busquem a la ciutat, culte, respectuós, educat i interessat per la nostra cultura, adora els llibres, com els ciutadans de Barcelona.
El projecte de la Vila del Llibre arriba en aquesta ocasió a La Rambla i no puc deixar de sentir el vertigen de les grans ocasions, la certesa d’estar marcant un punt d’inflexió. Com Juli Cèsar en el moment de travessar el Rubicó, és el moment de dir que els daus ja han estat llançats i que a partir d’ara el que passi el cap de setmana del 2 i 3 de juliol marcarà per a sempre un canvi de rumb i de cicle per a aquest projecte que tant ens il·lusiona. Hem apostat fort per la Rambla perquè creiem que és un espai fantàstic que es mereix tornar a ser la capital literària del país, tal com ho ha estat en tants moments de la seva història.
Com a barceloní i com a barcelonauta, que diria l’estimat Pep Albanell, serà un luxe, un plaer i un privilegi tornar a passejar entre llibres i obrir així la porta a l’estiu de la millor manera possible: amb cultura.
Adesiara Editorial | Albertí Editor | Angels Fortune [Editions] | Baldoví Books | Blackie Books | Caballo Regalado | Calambur Editorial | Lata de Sal | Colectivo de Autores Independientes | Edicions del Pirata | El Cep i la Nansa Edicions| Lapislàtzuli Editorial | Llibreria Farré | Llibreria Fènix | Llibres de Companyia | Llibres Parcir | Llibres del Segle | Neret Edicions | Obrador d’Històries | Obrador Editorial | Ònix Editor | Palau Güell | Planeta Nowe | Plataforma de Adictos a la Escritura | Xandri Editor
Dissabte 2/7. 12.00
Espai La Rambla
Ara fa cinc-cents anys Juan Sebastian Elcano i divuit mariners més varen arribar a Espanya després d’un periple que els va dur a circumnavegar el món per primera vegada. Eren els últims supervivents de l’expedició liderada i encapçalada per Fernando de Magalhães, un genial navegant portuguès que va aconseguir liderar una de les aventures nàutiques més apassionants de tots els temps. Reviurem aquella expedició de mans de l’estudiosa Isabel Soler que ens apropa a la figura de Magalhães i de Miquel Àngel Vidal, que ha escrit una novel·la on el protagonista és un d’aquests 18 mariners anònims que varen sobreviure a la primera volta al món.
Dissabte 2/7. 20.00
Palau Güell
A partir de testimonis, documents familiars i fotografies, Carmen Güell, rebesneta del comte, rememora Gaudí y el conde Güell. El artista y el mecenas, la relació entre el seu avantpassat i Antoni Gaudí, fruit de la qual podem admirar una arquitectura tan singular a Barcelona. Des del primigeni Palau Güell, que acollirà la presentació del llibre, fins al famós parc, un atractiu turístic immens que és en realitat resultat d’un projecte fallit. Al costat de l’autora, parlarà del llibre i dels seus protagonistes Guillem Mundet, director del Palau Güell.
Acte amb aforament limitat. per a reserves cal trucar al 934 725 775 o bé escriure un correu a palauguell@diba.cat
Dissabte 2/7. 19.00
Espai La Rambla
Des de la Fundació Setba, amb seu a la plaça Reial, ens arriba el fotollibre Brians. Mujeres invisibles, fill del projecte TRASPASSANT L’OBJECTIU que la fundació fa al Centre Penitenciari Brians 1 amb les internes de la presó, en col·laboració amb la fotògrafa i activista Marta Fàbregas. Un projecte que pretén dotar les recluses d’un nou llenguatge expressiu, d’una font d’apoderament, alhora que fa visible i denuncia la situació de precarietat del sistema penitenciari femení. Participaran en la presentació la fotògrafa Laura Gálvez-Rhein; Camila Oliveira, una de les internes amb reportatge propi; i la directora de la Fundació Setba, Cristina Sampere. Dinamitza la taula Xavier Masip d’Amics de La Rambla.
Dissabte 2/7. 11.00
Espai La Rambla (Zona Tallers)
La línia que separa la seguretat d’una vida còmoda i organitzada de la desesperació i la vida al carrer, no és ni de bon tros tan gruixuda com pensem. Joan Roqueta recull converses amb cinc persones que, per diferents motius, van acabar dormint al carrer sense llar a Vaig dormir al carrer (Fundació Arrels).
Dissabte 2/7. 12.00
Espai La Rambla (Zona Tallers)
“Segur que hi heu passat pel costat i no els heu vist. O ho heu fet veure”. El periodista Pere Escobar, recull a Cent x cent carrer (Fundació Arrels) el testimoni de quaranta-tres persones sense llar que han hagut de viure i dormir al carrer en algun moment de la seva vida.
Diumenge 3/7. 11.00
Espai La Rambla
Acte d’apadrinament de la Vila del Llibre de La Rambla a la Vila do Libro de Pontedeume, amb la presència d’Alejandra Pellón, regidora d’educació de Pontedeume.
A continuació, la vila del Llibre de La Rambla no podia deixar de retre homenatge a un dels personatges més importants i famosos que hi va viure, el detectiu gallec Pepe Carvalho, sorgit de la ploma del sempre enyorat Manuel Vázquez Montalbán. També haurem de retre homenatge a un dels seus autors més populars, que ens ha deixat recentment, Domingo Villar. La millor manera de fer les dues coses és parlant de novel·la negra gallega i ho farem amb Diego Ameixeiras, un dels màxims representants del noir atlàntic i amb Francisco Castro, autor i també director de Galaxia, l’editorial habitual de Villar i la més important de Galícia en aquests moments.
Diumenge 3/7. 12.30
Espai La Rambla
Jordi Basté i Marc Artigau s’han convertit en els darrers anys en uns referents ineludibles per als amants de la novel·la negra ambientada a Barcelona. El presentador radiofònic i el damaturg varen unir les seves forces per crear una trilogia que han tancat just abans de Sant Jordi amb la publicació de Ningú sabrà qui ets (Rosa dels Vents), que protagonitza per tercera vegada el detectiu barceloní Albert Martínez. Aquesta vegada l’ambient extremadament tens que es viu a la ciutat després de les protestes d’Urquinaona veurem com es comporten els grups més radicals cansats de tot i amb ganes d’atemptar contra el director del Banc de Catalunya.
Diumenge 3/7. 13.00
Museu Marítim
Oceà de contes és el segon recull de relats del col·lectiu Verum Fictio. A partir d’un motiu comú, que en aquest cas és l’oceà o el mar, cada membre del grup elabora un conte. Uns són idíl·lics, altres de terror, misteri, descobriment… Ens vindran a parlar d’aquest eclecticisme Isabel Egea, Feliu Torrents i C. D. Casino, membres del col·lectiu.
Diumenge 3/7. 17.30
Espai La Rambla
Taula de novetats editorials. Les escriptores Marta Carnicero i Laura Anguera conversen amb la periodista Constanza Saavedra sobre les seves noves obres, Matrioxques (Quaderns Crema) en el cas de Carnicero; i Ningú em va parlar de tu (Columna) d’Anguera.
Diumenge 3/7. 18.30
Espai La Rambla
Els filòlegs i lletraferits Magí Camps i Clara Queraltó dialoguen sobre llengua, llenguatge i creació literària. Una aproximació a la filologia i la narrativa des de les possibilitats del llenguatge eròtic. Magí Camps ha publicat enguany Sucamulla (Univers), conjunt de relats d’amor, erotisme i sexe; i Clara Queraltó va publicar l’any 2021 la novel·la Et diré R. (Empúries). En parlaran amb l’editora Elisenda Albertí.
Dissabte 2/7. 13.00 – Espai Eduardo Mazo (Passatge Bacardí)
El poeta Esteve Plantada ve a la Rambla Vila del Llibre a parlar-nos i a recitar-nos Rastre quimera (Llibres del Segle) el seu nou poemari. Un cant a la paraula com a eina per afrontar temps convulsos i grisos, escut i arma, a la vegada, contra les inclemències de l’època en la que vivim. Guanyador del 34è Premi Cadaqués a Rosa Leveroni.
Diumenge 3/07. 12.30 – Espai Eduardo Mazo (Passatge Bacardí)
El biòleg i escriptor Josep Cuello pujarà a l’escenari de l’espai de poesia Eduardo Mazo a recitar versos sobre del seu poemari sobre la ciutat, Guia Urbana, que va publicar Ònix Editor.
Dissabte 2/7. 10.00 – 14.00
Espai La Rambla (Rambla Santa Mònica – Zona Tallers)
Des de la Fundació Arrels, que es dedica des de fa 35 anys a atendre i orientar la gent que dorm al carrer, acompanyant-los perquè tinguin una vida el més autònoma possible amb l’objectiu últim que ningú dormi al carrer, arriba aquesta activitat que impartiran persones del taller d’Arrels en diferents sessions durant tot el matí.
Dissabte 2/7. 11.00 – 13.00
Espai La Rambla (Rambla Santa Mònica – Zona Tallers)
Amb cola, paper i cartró es pot fer quasi de tot! L’artista Carles Clanxet i Gas ho demostrarà als participants del taller familiar, a qui ensenyarà a construir un joier amb materials reciclats. Carles Clanxet és monitor dels tallers d’enquadernació del Centre Penitenciari Mas d’Enric.
Taller a partir de 16 anys.
Dissabte 2/7. 17.30 – 20.00
El Ribot del Museu de Cera (Passeig de la Banca, 6)
Aprèn a crear un personatge literari de ficció, dota’l de les capacitats i les febleses que el convertiran en un personatge versemblant i escriu un microrelat en el qual sigui el/la protagonista. Un taller d’escriptura creativa, participatiu i dinàmic que et permetrà aprendre totes les eines i tècniques de les que es valen els literats per crear personatges de ficció que semblin reals. Un taller impartit per Stay Hungry Stay Foolish.
Taller a partir de 18 anys.
Places limitades | 10 €
Inscripcions a info@viladelllibre.cat
Diumenge 3/7. 11.00 – 13.00
Espai La Rambla (Zona Tallers)
Voleu aprendre a fer un llibre a mà tal com es feien abans? L’enquadernador Carles Clanxet i Gas us farà una classe pràctica dels diferents tipus d’enquadernació perquè pugueu marxar a casa amb el vostre propi llibre. Ara només faltarà escriure-hi el relat!
Taller a partir de 16 anys.
La biblioteca del Barri Gòtic obre les seves portes dissabte matí i treu els llibres al carrer per a convidar a tota la família a gaudir de la lectura. A més, exposa al seu aparador el llibre més petit del món… No t’ho perdis!
Dissabte 2/7. 11.00
Plaça del Teatre
Tenir un gos no és només jugar-hi i passar-ho bé quan ens volem distreure. L’escriptora Carme Prats fa veure als més petits, de manera amena i divertida, totes les responsabilitats i les feines que implica tenir un gos i també totes les alegries que comporta. En farà una representació teatral Montse Santasusana de la companyua Pampallugues Teatre.
Dissabte 2/7. 12.00
Plaça del Teatre
Una petita representació de l’immens ventall de cultures i llengües diferents que conviuen a la Rambla es dona cita a la plaça del Teatre, a l’ombra del monument a Pitarra i davant la Biblioteca Andreu Nin, per dur-nos contes d’arreu del món, dir-los en les seva llengua i explicar-nos-els. Hi podrem sentir contes en bangla, anglès, hindi, tagal… Utilitzarem la tècnica de contacontes japonesa KAMISHIBAI, teatre de paper. Amb la col·laboració de l’entitat Geko con botas.
Dissabte 2/7. 18.00
Plaça del Teatre
A partir del poemari Qui no sap riure no sap viure (Andana Editorial), el rapsode Andreu Galán ofereix un espectacle lúdic i festiu en què la poesia, la cançó i les històries rimades de l’antigor es donen la mà i agafen forma de romanços, raps gastronòmics, endevinalles, arbres imaginaris, pollastres poetastres, aranyes pissiganyes, pins que rapegen, puces casadores, aquelarres secrets… Un espectacle per a tota la família on la imaginació és la gran protagonista d’aquesta festa de la paraula dita.
.
Diumenge 3/7. 12.00
Plaça del Teatre
Dos grups de detectius segueixen les pistes d’un robatori. Qui tingui els ulls més oberts i les orelles més esmolades en podrà treure l’entrellat, però potser no ho pot fer sol… Una proposta activa d’Edicions del Pirata per a nens de 6 a 11 anys.
Dissabte 2/7 i diumenge 3/7. 10.00
Punt de trobada: Font de Canaletes. Final: Rambla de Santa Mònica
El carrer més internacional de Barcelona ha estat admirat -i descrit- per importants viatgers al llarg dels segles. Es dona la circumstància que molts d’ells eren destacats escriptors. Farem un recorregut per aquesta artèria urbana tot prenent com a fil conductor els records que, gràcies al seu enginy creador, ens han llegat. La llista és d’allò més sucosa. Hi trobem Rubén Darío, Federico García Lorca, Gabriel García Márquez, Manuel Vázquez Montalbán, Josep M. de Sagarra, Jacint Verdaguer o Hans Christian Andersen . I la Rambla com a gran inspiradora, sempre.
Durada: 2h | Ruta gratuïta
Inscripció prèvia a www.amicsdelarambla.cat
Dissabte 2/7. 18.00
Punt de trobada: Font de Canaletes. Final: Rambla de Santa Mònica
La Rambla és el carrer més emblemàtic de Barcelona. Multitud d’escriptors i escriptores d’arreu han transitat pels diversos trams de les Rambles i, des de molts angles i moltes visions, li han rendit homenatge en novel·les, poemes o dietaris. La Rambla és plena de gent a totes hores, però també és plena d’un enorme patrimoni literari invisible. Des de la font de Canaletes fins al monument a Colom, La Rambla de les Lletres és un itinerari que us proposa ramblejar de la mà de grans autors i autores per redescobrir-la.
Durada: 2h | Ruta gratuïta
Inscripció prèvia a www.amicsdelarambla.cat
Diumenge 3/7. 10.00
Punt de trobada: Plaça de Catalunya, davant el monument a Francesc Macià. Final: Rambla de Santa Mònica
Amb la Rambla com a columna vertebral, us proposem una ruta literària per evocar els ambients de la Barcelona llampant i bulliciosa dels anys trenta, a partir dels textos d’escriptors i periodistes de l’època (Josep M. de Sagarra, Josep M. Planes, Rosa Maria Arquimbau, Francesc Madrid…) i de les imatges que el fotògraf Gabriel Cases i Galobardes retratà amb la seva càmera.
Durada: 2h | Ruta gratuïta
Inscripció prèvia a www.amicsdelarambla.cat
Diumenge 3/7. 10.00
Punt de trobada: Dominical de Sant Antoni (Urgell-Tamarit). Final: Rambla de Santa Mònica
El Mercat del Llibre Domincal de Sant Antoni, institució barcelonina des de 1936, connectarà amb La Rambla Vila del Llibre amb una ruta literària que l’unirà al passatge Bacardí, convertit per a l’ocasió en repositori de memòria de les antigues llibreries de la Rambla. Una ruta dinamitzada per Violant Muñoz
Durada: 2h | Ruta gratuïta
Inscripció prèvia a Inscripció prèvia a: info@viladelllibre.cat
expo
Dissabte 2/7 i diumenge 3/7
Pàrquing del Tablao Flamenco
Carles Clanxet, artista i enquadernador, dedica bona part del seu temps a fer tallers amb reclusos del Centre Penitenciari Mas d’Enric. En aquesta Vila del Llibre veurem el resultat dels seus tallers a la presó, tot el que es pot aprendre mitjançant els llibres, on l’enquadernació i el treball manual són una altra forma d’alliberament de la imaginació.
Dissabte 2/7 i diumenge 3/7
Passatge Bacardí
El llibre imprès més petit del món no podia ser d’un altre lloc que del Museu Gutenberg de Mainz. De 3,5 mm x 3,5 mm cada pàgina, està enquadernat amb pell, manualment, i decorat amb estampacions d’or, encara que sigui difícil de veure. Conté el Pare Nostre en set idiomes. Una proposta de l’estudi d’enquadernació Mas d’Enric.
Dissabte 2/7 i diumenge 3/7
Passatge Bacardí
L’exposició Una vila d’autor fa una repàs gràfic als cinc primers anys d’existència de la Xarxa de Viles del Llibre a partir d’una selecció acurada i significativa de les fotografies, en rigorós blanc i negre, que Xulio Ricardo Trigo va fer en tots els festivals celebrats entre el 2016 i el 2020. L’actitud rere la càmera de l’escriptor i fotògraf és la del flâneur, el passejant contemporani, i en les seves instantànies s’endevina un “esperit de recerca i curiositat que vol anar més enllà de la fotografia documental i aprofundir en el bategar diari de la nostra gent”, com ell mateix apunta. Aquesta manera de caminar per les viles, amb silenci però l’ull viu, queda ben reflectida en els moments captats, en les imatges de la vida al mercat editorial i especialment en la seva galeria de literats. Molts dels escriptors més destacats que han participat en aquests cinc anys de viles, des de Joan Margarit a Carme Riera, passant per Joan-Lluís Lluís o Màrius Serra, hi surten retratats en plena acció, sense posar, mostrant-se en la imatge tal com són.